luni, 20 aprilie 2020

Istoria artelor, gr. DI 19.09, 21.04.20


Grupa: DI.19.09 Anul I
Disciplina: Istoria artelor
Profesori: Gheorghiță C.
Data: 21.04.20
Durata: 2 ore
Tema Lectiei: Arta paleocreștină.
Competența specifică dezvoltată:  Perceperea şi analiza apariţiei şi evoluţiei artei în perioadele preistorică şi antică

1.    Arhitectura paleocreștină. Tipuri de edificii de cult: catacombe, bazilica, rotonda.
2.    Evoluţia sculpturii paleocreștine.
3.    Pictura paleocreștină.

1.    Arhitectura paleocreștină. Tipuri de edificii de cult: catacombe, bazilica, rotonda.

Arta paleocreștină (creștină veche) prezintă un fenomen artistice, care s-a desfășurat pe parcursul  secolelor I-V d. Hr. și a cuprins în special teritoriul actual al Italiei. Este o perioadă de trecere de la arta antică la cea medievală, marcată și de trecerea de la religia politeistă a antichității la creștinism. 
Primele manifestări ale artei paleocreștine apar în sec. I-III d. Hr., când creștinismul abia începe să se răspândească în rândurile oamenilor săraci, asupriți, în această perioadă având loc și numeroase persecuții ale celor ce aderau la noua religie. Abia în anul 313 împăratul Constantin recunoaște creștinismul, iar în anul 325, Sinodul de la Niceea recunoaște creștinismul ca religie oficială de stat în Imperiul Roman. 
Spre sfârșitul acestui secol, imperiul se împarte în două formațiuni politice: Imperiul Roman de Apus și Imperiul Roman de Răsărit. Tot împăratul Constantin a schimbat și capital de la Roma la Constantinopol, un oraș nou, ridicat pe ruinele unei colonii grecești, numite Byzantion. Astăzi acest oraș se numește Istanbul, și se află pe teritoriul actual al Turciei.
Primele manifestări ale artei paleocreștine sunt catacombele – foste cariere de piatră (Roma, Napoli), în care primii creștini își înmormântau defuncții sau se adunau pentru slujbe religioase. Pereții catacombelor erau decorați cu picturi murale,care aveau subiecte religioase, devenite simboluri creștine: crucea, peștele, mielul, păstorul, păunul etc.



Mai tărziu în sec. IV, apar și edificii de cult creștin, biserici, care erau construite special pentru procesiunile religioase creștine. Aceste edificii nu au fost inventate de la zero, ci preluate din arhitectura romană, cu unele modificări și adaptări la noile cerințe ale cultului.
În arhitectura paleocreștină s-au folosit două tipuri principale de edificii: basilica și rotunda. Bazilica a preluat planul dreptunghiular de la bazilicile romane, cu șiruri de coloane în interior, care împărțeau spațiul longitudinal în nave. Nava central era nai spațioasă și mai înaltă, iar navele laterale – mai înguste, mai joase și mai întunecoase. În exterior nava centrală avea acoperiș în două pante (scurgeri), iar navele laterale – într-o singură pantă. În parte opusă intrării se afla o anexă de formă semicirculară, numită absida altarului.
plan bazilical

fațada unei bazilici

interiorul unei bazilici
Edificiile de tip rotondă aveau planul circular și acoperiș sub formă de cupola (semisferic). Aceste edificii serveau drept morminte, baptisterii (pentru botezuri), sau pentru păstrarea unor relicve, moaște ale sfinților etc.
rotondă
2.    Evoluţia sculpturii paleocreștine.
Sculptura nu a cunoscut o dezvoltare semnificativă în această perioadă, păstrând mai mult un rol decorativ în interiorul edificiilor: capiteluri, frize etc. Dar au fost descoperite și exemple figurative cu tematică creștină, cum ar fi Bunul păstor, în relief și în rondeboss, amintind de sculptura antică prin poziția personajelor și modelarea formelor.
Bunul păstor

Bunul păstor

3.    Pictura paleocreștină.
Pictura a cunoscut o dezvoltare semnificativă în acestă perioadă, devenind un instrument de educație creștină. Astfel, începând cu pereții catacombelor, imaginile pictate au invadat interioarele edificiilor religioase, manifestându-se atât ca motive decorative, cât și ca scene tematice, cu personaje și simboluri biblice. S-au practicat două tehnici de pictură monumentală – fresca și mozaicul, ultimul fiind parietal (pe pereți) și pavimentar (pe podea).
Personajul cel mai frecvent reprezentat era Hristos, în rolul bunului păstor, sau în compoziții mai complexe, cum ar fi Cina cea de taină. 

Alte personaje erau fecioara cu pruncul, Oranta (femeie în poziție de rugăciune, cu mâinile ridicate în sus). 


Deseori aceste imagini nu erau realizate de cei mai buni pictori, de aceea apar mai stângace, primitive. Cu timpul, însă, pentru decorarea bisericilor sunt invitati cei mai buni meșteri și picturile devin mai profesionale, mai calitative. Totuși, chiar dacă tematica era creștină, stilistica acestor reprezentări mai păstrează influența picturii antice, prin modelarea volumetrucă a formelor, prin tipologia chipurilor, racursiurile figurilor. 
Sarcini:
·         Citiți cu atenție textul și vizionați imaginile;
·         Determinați elementele preluate din arta antică;
·         Selectati, studiați alte reproduceri ale operelor de arhitectură, pictură din arta paleocreștină.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu