Grupa:
DI.18.09 Anul II
Disciplina: Istoria
artelor
Profesori:
Gheorghiță C.
Data: 28.04.20
Durata: 2 ore
Tema Lectiei: Arta olandeză din
sec. al XVII-lea.
1. Specificul picturii olandeze.
2. Pictura marilor
maeştri olandezi: portretul în creaţia lui Frans Hals şi Rembrandt Van Rijn.
3. Micii maeştri olandezi, pictura de gen: Jan Vermeer,
Pieter de Hooch, Pieter Claesz, Jacob van Ruisdael.
Competența specifică dezvoltată: Analiza contextului şi a creaţiei marilor
personalităţi artistice din arta Renaşterii nordice, Barocului şi Clasicismului
francez
1. Specificul picturii olandeze din sec. XVII.
Olanda devine în sec.
XVII una dintre marile puteri ale lumii - cea mai mare putere comercială din
Europa, și unul dintre cele mai mari imperii coloniale cu posesiuni în America,
Asia, Africa, Australia. Revoluțua burgheză de la sf. sec. XVI a contribuit la
dezvoltarea relațiilor capitaliste, la apariția și dezvoltarea unei noi clase
sociale – burghezia. Toate aceste condiții au contribuit și la dezvoltarea
artelor, care au devenit o componentă importanță a vieții sociale a
olandezilor. Religia calvinistă la fel a influențat evoluția artelor plastice,
deplasând din prim-plan tematica religioasă, așa încât artiștii aveau o
libertate semnificativă în alegerea temelor, subiectelor, ceea ce a dus la
diversificarea, îmbogățirea tematicii
picturii olandeze, la dezvoltarea unor genuri noi, ca natura statică, peisajul,
compoziția de gen. În aceste condiții s-a format școala națională olandeză de pictură.
Tematica picturii
olandeze, după cum am menționat, a fost variată, la fel au fost variate și genurile
practicate de pictori: portretul, compoziția de gen, natura statică, peisajul, toate
fiind axate pe redarea modului de viață al olandezilor. Această tendință derivă
din faptul, că negustorii, comercianții olandezi erau cei care comandau și plăteau
aceste lucrări de artă, dorind să-și decoreze cu ele casele, locurile publice,
casele breslelor sau a altor colectivități.
Portretul olandez se
caracterizează prin redarea individualității personajelor, pline de viață, de
energie.
Frans Hals, Țiganca
O realizare aparte a școlii olandeze este portretul de grup, în care
erau reprezentate mai multe personaje, unite printr-o activitate profesională
comună.
Frans Hals, Ofițerii arcașilor Sf. Adrian
Compoziția de gen oglindea
modul de viață a olandezilor, fie în viața cotidiană, liniștită și confortabilă
a familiilor burgheze, fie în scene zgomotoase, hazlii, din cărciume sau
bucătării murdare ale oamenilor săraci.
Vermeer, Doamna și doi cavaleri
Adrian van Ostade, Tărani în cârciumă
Natura statică oglindea
luxul burghez, cu obiecte din metale prețioase, sticlă, de forme sofisticate, completate
cu fructe, gustări, flori, toate pictate minuțios, până la cele mai mici
detalii, cu luciul specific al metalelor sau transparența sticlei.
Willem Heda, natură statică
Peisajul olandez la fel
cuprindea priveliști tipice olandeze, fie de mare, fie de vegetație, cu redarea
naturalistă a plantelor, apelor și cerului cu nori, căruia îi revenea cea mai
mare parte a pânzei, circa 2/3 sau 3/4 din tablou.
Jan van Goyen, peisaj marin
Mulți dintre pictorii
olandezi se specializau în careva gen, fie peisaj, fie natură statică sau
compoziție de gen, la fel preferau să realizeze lucrări de mici dimensiuni, de
unde și noțiunea de „micii olandezi”.
La lecția viitoare vom studia creația
reprezentanților de vârf ai școlii olandeze.
Sarcini:
·
Citiți cu atenție textul și vizionați imaginile;
·
Selectati, studiați alte reproduceri ale lucrărilor reprezentanților școlii
olandeze;
·
Identificați trăsăturile caracteristice pentru fiecare gen de pictură.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu