Grupa:
DI.18.09 Anul II
Disciplina: Istoria
artelor
Profesori:
Gheorghiță C.
Data: 06.04.20
Durata: 2 ore
Tema
Lectiei: Manierismul şi manifestările lui în pictură.
Competența specifică
dezvoltată: Analiza
contextului şi a creaţiei marilor personalităţi artistice din arta Renaşterii nordice,
Barocului şi Clasicismului francez
1. Caracteristica generală a Manierismului
După
îndelungata perioadă a Renașterii italiene, cu artiști celebri și opera pe
măsură, apare un alt curent artistic - manierismul, care prezintă o trecere de
la arta Renașterii la stilul baroc, secolul al XVII-lea. Limitele cronologice
ale acestui stil cuprind sfârșitul secolului al XVI-lea și începutul secolului
al XVII. Sursele manierismului se regăsesc în operele lui Leonardi da Vinci,
Michelangelo, Rafael și Tizian. Generațiile de artiști care au urmat după
acești maeștri, au vrut să păstreze toate realizările titanilor Renașterii, să-I
imită, să lucreze în maniera lor – de unde și denumirea de MANIERISM.
Reprezentanții
acestui current au fost:
Sculptura
manieristă : B. Cellini.
Cellini, Perseu
Pictura
manieristă : El Greco, J. da Pontormo, R. Fiorentino, A. Bronzino,
Parmigianino.
2. Trăsăturile caracteristice
ale manierismului sunt:
·
pierderea clarității și coerenței
imaginii
·
multiplicarea elemenelor și a planurilor
în compoziție
·
deformarea și torsiunea corpurilor
·
scheme sinuoase ("figuri în
serpentină")
·
modificarea proporțiilor între diverse
părți ale corpului
·
alungirea formelor
Tematica
manierismului rămâne fidelă idealurilor Renașterii, tratând subiecte biblice,
mai rar mitologice și portrete. Din punct de vedere geografic, manierismul s-a
dezvoltat în Italia, dar tendințe manieriste se atestă și în arta spaniolă, în
creația lui El Greco. Artistul era de
origine greacă, de aici și pseudonimul de El Greco. Creația lui cuprinde
lucrări cu tematică religioasă, mitologică, numeroase portrete, și unul dintre
puținele peisaje din acea perioadă (Vedere din Toledo).
El avea o manieră
individuală de reprezentare a chipurilor umane, a figurilor, alungind mult
formele, atât ca desen, cât și ca pată de culoare. Compozițiile sunt dinamice,
racursiurile figurilor sunt complicate. O lucrare renumită este „Înmormântarea
contelui de Orgas”.
În partea de jos a compoziției se desfășoară scena
înmormântării, cu numeroase personaje reale, ca o galerie de portrete ale
contemporanilor, iar în partea se sus a compoziției, în ceruri, se desfășoară o
scena cu personaje biblice.
Reprezentanții
manierismului italian pictau în special scene biblice, rupte de realitate, cu
personaje în poziții teatrale, cu figuri alungite și uneori cu disproporționări
ale corpului:
J.
da Pontormo, Madonna
R.
Fiorentino, Pieta
Parmigianino, Madonna cu gat lung.
A.
Bronzino a pictat în special portrete ale unor persoane înstărite, cu expresie
severă și distanțată.
Arcimboldo
a fost un pictor deosebit, care nu se înscrie în tiparul tradițional pentru
acea perioadă, deoarece picta portrete ale unor personaje imaginare, formele
fiind compuse din fructe, legume, flori etc. Acestea arătau mai mult ca niște
caricaturi sau alegorii, dar și astăzi atrag atenția privitorului.
Sarcini:
·
Citiți cu atenție textul și vizionați imaginile;
·
Determinați elementele de limbaj plastic, folosite de pictorii
manieriști;
· identificați câteva deosebiri și asemănări între lucrările
reprezentanților Renașterii și a manierismului;
·
Selectati, studiați alte reproduceri ale lucrărilor reprezentanților
manierismului;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu