duminică, 12 aprilie 2020

Istoria artelor, DI 17.091, DI 17.092, C. Gheorghita, 13.04.20, 17.04.20


Grupa: DI.17.09.1, DI 17.09.2 Anul III
Disciplina: Istoria artelor
Profesori: Gheorghiță C.
Data: 13.04.20, 17.04.20
Durata: 2 ore
Tema Lectiei: Dadaismul.
Competența specifică dezvoltată:  Distingerea particularităţilor şi conceptelor caracteristice diferitor stiluri în arta modernismului
1.    Caracteristica generală a dadaismului
Dadaismul este un curent artistic de la începutul sec. al XX-lea (1913-1922), apărut în perioada de neliniște și depresie socială, cauzate de primul război mondial. Acest current a apărut în orașul Zurich, Elveția, unde scriitorul roman Tristan Tzara inițiază această mișcare artistică ca un protest împotriva a tot ce este traditional, clasic, istoric, și ca o încercare de a reinventa lumea și tot ce ține de viața socială, literatură, artă.
Grupul dadaiștilor de le Zurich a primit denumirea întâmplător, deschizînd un dicționar la o pagină arbitrară, dar sunt și alte presupuneri, că ar însemna în germană un căluț de lemn, o jucărie. Grupul Dada se aduna la Cabaret Voltaire și a întrunit scriitori, artiști plastici și intelectuali din mai multe țări europene, atinse de război.
De fapt apariția dadaismului a fost pregătită în timp de evoluția altor curente din arta modernă, cum ar fi fovismul, cubismul, expresionismul. Să ne aducem aminte de tendințele acestor curente de a se indepărta de copierea fidelă a naturii, a omului, de a simplifica, generaliza și abstractiza formele, petele de culoare. La fel cubiștii au început a practica colajul, care presupune utilizare unor fragmente sau obiecte reale întru-un tablou în paralel cu suprafețele pictate în mod traditional.   
Reprezentanții acestui current au fost:
Marcel Duchamp, Hans Arp, Marcel Iancu, Francis Picabia, Max Ernst ș.a.
2.    Trăsăturile caracteristice ale dadaismului sunt:
·         Renunțarea la arta tradițională, din punct de vedere al conținutului, dar și a tehnicilor de realizare;
·         Libertatea totală de expresie, adusă până la absurd;
·         Utilizarea obiectelor ready made (gata făcute), scoase din contextual lor obișnuit și transformate în obiecte de artă, deseori provocatoare.
Tematica dadaiștilor este foarte diversă, uneori fără nici o logică, greu de înțeles, absurd, fără nici o legătură cu realitatea.
Un reprezentant al acestui current a fost Marcel Duchamp. Una dintre lucrările renumite, care a devenit simbol al dadaismului este Izvorul, un pisuar întors cu picioarele în sus.

O lucrare care reflectă protestul față de arta tradițională este Mona Liza LHOOQ, în care autorul adaugă mustăți și barbă la o reproducere a celebrului portret a lui Leonardo da Vinci Mona Liza.


Francis Picabia, alt reprezentant, a realizat lucrări cu un mesaj mai liric, dar cu o manieră confuză de reprezentare a elementelor compoziționale, cu numeroase fragmentări, suprapuneri.



Sarcini:
·         Citiți cu atenție textul și vizionați imaginile, conspectați informația.
·         Determinați elementele de limbaj plastic, folosite de dadaiști;
·         identificați câteva deosebiri și asemănări între lucrările reprezentanților cubismului, expresionismului și dadaismului;
·         Selectati, studiați alte reproduceri ale lucrărilor reprezentanților dadaismului;

 Succes!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu