luni, 6 aprilie 2020

Istoria artelor, gr. DI 18.09, C. Gheorghita, 07.04.20


Grupa: DI.18.09 Anul II
Disciplina: Istoria artelor
Profesori: Gheorghiță C.
Data: 07.04.20
Durata: 2 ore
Tema Lectiei: Stilul baroc în arta italiană din sec. al XVII-lea
Competența specifică dezvoltată:  Analiza contextului şi a creaţiei marilor personalităţi artistice din arta Renaşterii nordice, Barocului şi Clasicismului francez

1.    Principiile artistice ale stilului baroc în arhitectură, sculptură şi pictură.
Barocul este unul dintre cele mai mari și însemnate curente artistice de după Renaștere, care a continuat tradițiile artei renascentiste, îmbogățindu-le cu noi forme și mijloace de expresie. Apariția și dezvoltarea acestui stil a fost strâns legată de biserica catolică, care a fost mecenatul și comandatarul principal al barocului Italian.
Contrareforma, promovată de biserica catolică, a favorizat crearea numeroaselor opera de arhitectură, sculptură, pictură, care aveau scopul de a proslăvi catolicismul și de a impresiona pe credincioși.
Trăsăturile de bază ale barocului Italian sunt: grandoarea, dinamica, abundența decorului, expresivitatea compoziției, crearea iluziilor optice de extindere a spațiului. Însăși denumirea de baroc se traduce ca o pierlă de formă neregulată, imperfectă.
În stilul baroc s-au dezvoltat toate artele, dar supremația a deținut-o arhitectura, căreia I s-au supus și sculptura, și pictura și artele decorative. Astfel, în numeroase edificii de cult, pictura imita elementele arhitecturale pe tavanul edificiului, așa încât crea impresia că spațiul este nelimitat, și elementele arhitecturale se extind până la cer, continuînd construcția reală.



2.    Arhitectura și sculptura barocă. Creația lui L. Bernini.
Lorenzo Bernini este considerat unul dintre cei mai străluciți reprezentanți ai stilului baroc, fiind arhitect și sculptor, autor al unor opera simbolice pentru biserica catolică și în present.
Dintre proiectele arhitecturale, putem menționa piața din fața Catedralei Sf. Petru din Roma, care are o formă complexă, constituită dintr-un trapez și o elipsă, menite să sugereze iluzii optice de lărgire a spațiului.

O altă operă renumită este baldahinul din interiorul aceleiași Catedrale, cu înălțimea de circa 20 m, se sprijină pe 4 coloane masive, cu fusul sub formă de funie răsucită, cu un décor sculptural abundent.

Ca sculptor, Bernini a creat opere cu subiecte biblice, mitologice, portrete.
Compozițiile sunt dinamice, liniile sinusoidale, racursiurile complicare, iar starea interioară a personajelor – exaltată la maxim.
Una dintre lucrările cu subiect biblic – Extazul Sf. Tereza. Este reprezentată în momentul când un înger îi străpunge pieptul cu o suliță, iar sufletul îi părăsește corpul fizic, ridicându-se la cer.

O altă lucrare cu subiect biblic – statuia lui David. În perioada Renașterii mai mulți sculptori au tratat acest subiect, dar Bernini îl reprezintă pe David ca un barbat matur, în momentul de maximă încordare, gata să arunce piatra din praștie.

Dintre subiectele mitologice putem menționa lucrarea Apollo și Dafne. Este surprins momentul când Apollo, îndrăgostit de Dafne, vrea să o îmbrățișeze, dar ea se transformă în copac de dafin, în urma unui blestem.

3.    Pictura barocă. Particularităţi stilistice ale creaţiei lui Michelangelo da Caravaggio, şi influenţa lui asupra artei europene.
Caravaggio a fost unul dintre cei mai renumiți pictori italieni din sec. XVII, care s-a impus în istoria picturii datorită tehnicii sale de folosire a unor contraste puternice de umbra și lumină. Această tehnică a primit denumirea de caravagism și a influențat creația multor artiști din acea perioadă, dar și de mai târziu.
Desi a pictat numeroase compoziții cu subiecte biblice, el a înlocuit personajele biblice cu oameni reali, simpli, din păturile de jos ale societății, desculți, cu chipuri crispate, obosite, și mâni cioturoase. Nici pozițiile lor în compoziție nu erau prea elegante, puteau fi reprezentați în racursiuri mai puțin comode, dar destul de firești. De exemplu Crucificarea Sf. Petru.

Folosea un fondal întunecat, din care scotea prin lumină piternică chipurile personajelor: Punerea în mormânt.

O altă serie de lucrări sunt portrete, compoziții de gen, inspirate din viața cotidiană: Cântărețul la lăută;

Bahus;

Ghicitoarea.

Sarcini:
·         Citiți cu atenție textul și vizionați imaginile;
·         Determinați elementele de limbaj plastic, folosite în stilul baroc;
·         Selectati, studiați alte reproduceri ale lucrărilor reprezentanților barocului italian;
·         Vizionați filme documentare despre barocul Italian.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu