Grupa:
DI.18.09 Anul II
Disciplina: Istoria
artelor
Profesori:
Gheorghiță C.
Data: 11.05.20
Durata: 2 ore
Tema Lectiei: Arta spaniolă din
sec. al XVII-lea.
Competența specifică dezvoltată: Analiza contextului şi a creaţiei marilor
personalităţi artistice din arta Renaşterii nordice, Barocului şi Clasicismului
francez
Specificul picturii spaniole din sec. XVII.
Arta spaniolă din sec.
XVII prezintă un fenomen artistic complex, care s-a dezvoltat sub influența
tradițiilor locale, dar și a culturii arabe, a Renașterii și barocului.
Tematica picturii
spaniole a fost variată, dar în mare parte era influențată de biserica catolicăla,
astfel subiectele religioase erau predominante, urmate de așa genuri ca: compoziția
istorică, portretul, compoziția de gen, tematica mitologică și foarte rar natura
statică sau peisajul. Portretul spaniol se caracterizează prin redarea
individualității personajelor, temperamentului, stărilor interioare. Dintre
reprezentanții artei spaniole din sec. XVII putem menționa așa artiști ca Diego
Velazquez, Murillo, Zurbaran, Ribera.
Diego Velazquez a fost unul dintre cei mai mari
pictori spanioli, care a excelat în egală măsură și în arta compoziției, și în
arta culorii, ajungând pe aceeași treaptă cu Rubens sau Rembrandt, despre care
am vorbit la lecțiile trecute.
Velazquez
a studiat la Veneția pictura Renașterii, fiind profund impresionat de opera lui
Tizian. A fost numit ca pictor al curții regale, realizând o serie de portrete
ale membrilor familiei regale.
În afară de portrete a realizat și compoziții cu subiecte istorice, religioase,
mitologice și de gen.
Dintre lucrările renumite putem menționa: Predarea orașului Breda sau Lăncile, o compoziție cu subiect
istoric, în care este reprezentat momentul când locuitorii orașului flamand Breda
predau simbolic cheile orașului generalului spaniol Spinola. Compoziția este
perfect echilibrată, având schema sub forma literei X, iar centrul
compozițional este marcat de cele două figuri, personaje cheie ale tabloului.
O lată lucrare renumită este Meninele (Las Meninas),
în care este reprezentată Infanta Margarita, împreună cu domnișoarele care o
însoțeua – meninele, și câinele fidel. Tot în prim plan îl vedem și pe autor, stând
în fața șevaletului, iar în planul doi, în reflecția unei oglinzi, apar Regele
și Regina, aflați în afara cadrului lucrării.
fragment Meninele
Infanta Margarita a fost modelul preferat a lui Velasquez,
care i-a pictat chipul frumos, seducător în mai multe portrete, pline de
gingășie, eleganță și tandrețe.
Dintre portretele renumite putem menționa portretul Papei Inocențiu al X-lea, care
întrunește un desen precis, în special al feței, dar și o cromatică perfect
asociată, care în comun transmit caracterul, starea de spirit a personajului.
Murillo,
un alt reprezentant al școlii spaniole, pictează subiecte religioase, dar și
compoziții de gen, în care reprezință copii vagabonzi, în zdrențe, oglindind
astfel viața reală și dură a păturilor de jos a societății spaniole.
Copii mâncând fructe
Sarcini:
·
Citiți cu atenție textul și vizionați imaginile;
·
Selectati, studiați alte reproduceri ale lucrărilor reprezentanților școlii spaniole;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu