Grupa:
DI.19.09 Anul I
Disciplina: Istoria
artelor
Profesori:
Gheorghiță C.
Data: 05.05.20
Durata: 2 ore
Tema
Lectiei: Arta bizantină.
Competența specifică
dezvoltată: Distingerea
particularităţilor caracteristice diferitor abordări
stilistice în arta perioadei medievale şi
renascentiste
Pictura monumentală bizantină.
Canonul şi principiile iconografice în pictură, mozaicul.
După cu am menționat la
lecția trecută, apogeul evoluției arhitecturii bizantine a fost atins în epoca
lui Justinian, prin construcția bisericii Sf. Sofia din Constantinopol, între anii
532 și 537. Biserica a fost construită de arhitectul Arthemius din Tralles și inginerul
Isidor din Milet, și prezintă o capodoperă a arhitecturii religioase medievale,
impresionând prin grandoare, soluții arhitecturale inedite, echilibrul formelor
și proporțiilor. Planul bisericii este o inovație pentru acele timpuri, și
prezintă o combinație a planului bazilical cu cel central, astfel, peste planul
dreptunghiular cu trei nave, în centrul construcției, se înalță o cupolă
enornă, cu diametrul de 31m, ajungând în înălțime la 56 m. Cupola se sprijină,
pe axa longitudinală, pe două simucupole, care la rândul lor se sprijină pe
alte trei semicupole mai mici, susținute mai jos de stâlpi, coloane și
contraforți.
După cucerirea Constantinopolului de turci, biserica a fost
transformată în moscheie, iar în jurul ei au fost contruite 4 turnuri-minarete.
Un alt domeniu al artei
bizantine, care a cunoscut realizări însemnate, a fost pictura monumentală.
Pictura bizantină s-a dezvoltat în baza picturii antice romane, dar cu timpul
și-a stabilit propriile reguli, norme, transformate în canoane ale artei
religioase, respectate de-a lungul secolelor, până astăzi.
Astfel, în pictura
bizantină s-a trecut de la modelarea volumetrică a formelor la aplatizarea lor,
la stilizare și simplificare. Figurile au pierdut din plasticitate și au
devenit statice, înțepenite, cu proporții ușor alungite. Chipurile au căpătat o
expresie severă, o privire întrebătoare, ochii erau supradimensionți, nasul –drept
și lung, iar buzele –mici și cărnoase. La fel s-a stabilit și o ierarhie în
reprezentarea personajelor biblice: pe cupolă era reprezentat Hristos
Pantocrator (atotputernic), mai jos, pe pandativi (triunghiuri concave care
făceau legătura între cercul cupolei și spațiul ortogonal al bisericii) – cei patru
evangheliști, apoi cei 12 apostoli, iar în spațiile laterale – alți sfinți și
mucenici ai bisericii ortodoxe.
În altar deseori era pictată scena Mariei cu pruncul Iisus în brațe,
înconjurată de îngeri.
Mozaicul bizantin s-a
utilizat în bisericile din orașele mari, care puteau să-și permită această
tehnică complicată și scumpă. Unul dintre cele mai renumite exemple de mozaic
din această perioadă este biserica San Vitale din Ravenna.
Spațiul central al
bisericii este decorat cu mozaicuri, cu scene biblice dar și laice, în care
este reprezentat Împăratul Justinian cu suita
și Împărăteasa Teodora cu doamnele de la
curte.
Aceste două scene reprezintă familia regală, care se îndreaptă spre
altar, aducând daruri scumpe bisericii. Sunt adevărate portrete de epocă, deși
sunt evidente intențiile de stilizare, de abstractizare a formelor și a
chipurilor. Gama cromatică este bogată, cu accente de roșu, verde. Siluetele
personajelor sunt alungite, gesturile – solemne, privirile –severe. Aceste
compoziții sunt printre cele mai frumoase și complexe ansambluri de mozaic din
istoria artelor.
Sarcini:
·
Citiți cu atenție textul și vizionați imaginile; notați informațiile de bază;
·
Selectati, studiați informații despre biserica Sf. Sofia din
Constantinopol și alte reproduceri ale operelor pictură din arta bizantină.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu