Disciplina: Pictura II
Profesori: Gheorghiță C. Miron A.
Data: 23.03.20 Durata: 2 ore
Tema Lectiei: 3. Fragment de interior cu detalii arhitecturale pe mai multe nivele. F50x60. materiale la alegere. Studiu din natură, schițe pregătitoare.
3.1 Noțiunea de fragment de interior.
Competența specifică dezvoltată: 1. Reprezentarea cromatica a unui fragment de interior.
Reprezentarea unui fragment de interior în pictură este o temă care vă ajută sa vă dezvoltați și să exersați abilitățile de reprezentare a unui interior, în cazul dat un fragment, să aplicați legitățile perspectivei liniare, legitățile compoziției, apmonizarea culorilor, modelarea cromatică a formelor, redarea profunzimii spațiului. Reprezentarea interiorului în pictură a fost o preocupare constantă începând cu perioada Renașterii, odată cu apariția și dezvoltarea compoziției tematice și a compoziției de gen. În lucrările din această peroiadă interiorul servea ca fondal pentru reprezentarea unor scene tematice cu personaje. Pictorii construiau interiorul, folosind perspectiva liniară, iar pentru redarea profunzimii spațiului, utilizau perspectiva cromatică, sau aeriană.ca exemplu pot servi lucrările pictorilor italieni, in lucrările cărora sunt reprezentate interioare colemne, cu elemente clasice, inspirare din antichitate:
Sandro Boticelli, Calomnia
Rafael, Școala din Atena.
La pictorii din Țările de Jos din perioada Renașterii observăm
interioare mai modeste, care ne arată anturajul în care trăiau oamenii de
atunci, din diferite pături sociale, de exemplu:
Jan van Eyck, Familia Arnolfin
Pieter Bruegel cel Bătrân, Nunta țărănească
În secolul al XVII-lea reprezentarea interiorului devină mai
detaliată, dar acesta la fel ramâne cu rolul de fondal pentru compoziții
tematice și de gen. Observăm însă, că interiorul este completat cu piese de
mobilier, naturi statice, tablouri sau alte obiecte decorative, accesorii.
Jan Vermeer. Atelierul pictorului.
Frans Hals, Portret de bărbat
Jan Steen, Sărbătoarea bobului.
D. Velazques, Meninele.
În sec. XVIII reprezentarea interiorului se realizează în baza
acelorași legități ca și în secolul XVII, acesta având rolul de fondal și de
descriere a modului de viață a personajelor.
W. Hogarth, Casatoria la modă.
F. Boucher, Marquise de Pompadour.
Mai târziu, în secolul al XIX –lea, în arta modernă,
reprezentarea interiorului deseori devine un subiect independent, iar pictorii
se axează în special pe raporturile cromatice, expresivitatea compozițională,
și mai puțin pe reprezentarea realistă a elementelor de interior.
Vincent van Gogh, Camera lui van Gogh
Henri Matisse, Armonie în roșu.
Sarcini:
·
Analizați
imaginile propuse;
·
Determinați
elementele de limbaj plastic, folosite de pictori în diferite perioade istorice
ale evoluției artelor plastic;
·
identificați câteva
deosebiri și asemănări între lucrări;
·
Selectati alte
imagini, reproduceri cu reprezentarea interiorului din diferite perioade și
stiluri artistice;
·
Comentați
lucrările pe care le-ați ales.
Imaginile (3-4) cu scurte comentarii vor fi stocate
într-un portofoliu digital pe care îl ve-ți prezenta online.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu